Wat is precies de user experience?
Zoals de naam al aangeeft is de user experience de ervaring van de gebruiker van jouw website. Wanneer de website goed ontworpen is, heeft de gebruiker een fijne ervaring op jouw website. Waarschijnlijk heb je het zelf ook weleens meegemaakt, dat je op een website komt waar je niks (of niet de juiste dingen) kan vinden waardoor je de website wegklikt. Dat wil je als ondernemer natuurlijk voorkomen. De gebruikerservaring kan door veel dingen beïnvloed worden, zoals slechte benamingen aan pagina’s, onlogisch geordende informatie of een doodlopend punt aan het eind van een pagina.
Mijn taak in dit verhaal is om de website zo in elkaar te zetten dat de gebruiker, zonder dat hij dit doorheeft, in de juiste flow terecht komt om hem te helpen. Zo is de website fijn te gebruiken en komen jouw gewenste klanten op de gewenste plek terecht. Dit klinkt allemaal vrij vanzelfsprekend, maar een website maken is makkelijk, een makkelijke website maken is het moeilijkste dat er is.
Welke vragen moet je beantwoorden voor een goed UX design?
Wie is jouw ideale klant?
Om erachter te komen hoe je jouw klanten het best kan dienen op je website is het belangrijk om scherp te hebben wie jouw ideale klant is en wie je dus precies wilt aanspreken. Jongere mensen kunnen bijvoorbeeld op zoek zijn naar heel andere informatie dan oudere mensen. Door goed jouw doelgroep in beeld te hebben kun je deze beter aanspreken.
Wat wilt de gebruiker bereiken?
Zodra jij precies weet wie jij wilt aanspreken met je website is het belangrijk om vast te stellen wat het doel van jouw gebruiker is. Wil de gebruiker bijvoorbeeld contact met je opnemen, een afspraak inplannen of prijzen bekijken? Om een goede gebruikerservaring te maken is het belangrijk dat de bezoeker dit doel kan bereiken.
Wat wil jij dat de gebruiker bereikt?
Naast dat jouw gebruiker met een doel naar de website komt, heb jij als ondernemer natuurlijk ook een doel dat jij wilt dat de gebruiker haalt. Tijdens het uitstippelen van de user experience kunnen we dit doel meenemen om de gebruiker in de gewenste richting te sturen.
Hoe gaan we aan de slag?
Nadat alle bovenstaande vragen beantwoord zijn kunnen we beginnen aan het design. Of je nu de user experience van je huidige website wilt verbeteren of je een complete nieuwe website wilt, we gaan eerst de nodige pagina’s op een rij zetten. Op deze manier kom je erachter of er gaten zitten in de flow van de gebruiker. Als alle pagina’s staan kun je de flow gaan uitzetten. Gebruikers doorlopen meestal één hoofd flow, maar er kunnen ook meerdere sub flows nodig zijn om de complete gebruikerservaring te maken.
Wanneer alles staat en naar wens is moet het ontwerp doorgevoerd worden op de daadwerkelijke website, ook hier help ik jou graag mee!
Geïntreseerd geraakt en wil je verder praten?